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sábado, noviembre 28, 2015

El historiador de arte británico Herbert Read (1893-1968) y su relación con Joan Miró.

El historiador de arte británico Herbert Read (1893-1968) y su relación con Joan Miró.


Herbert Read (Muscoates Grange, Kirbymorside, Yorkshire, 4-XII-1893-Malton, 12-VI-1968). Poeta, crítico e historiador de arte británico, influido por el marxismo y el anarquismo, que se refleja en su posición política comprometida.


En su faceta de prestigioso crítico de arte, colabora desde los años 30 con la londinense The Mayor Gallery y la revista “Burlington Magazine”, de la que es redactor en 1933-1939, y después es director de la editorial Routledge.
Conoce en París en 1935 a Penrose y Gascoyne, formando un grupo que impulsará el surrealismo inglés y mantiene desde entonces frecuentes contactos con Miró, cuya obra admiraba de antes, y para el cual había participado en su número especial de 1934 para “Cahiers d’Art”, en el que destaca su alegría colorista y de concepción, que rompe con la tradición española de un color más austero y oscuro, de una expresividad dramática como vemos en Goya:
‹‹(...) Compared with the work of some of his Surrealiste colleagues, the Spaniard’s paintings have a gaiety not only of colour but also of conception. (...) But Miró is far removed from this atmosphere [de paleta austera y dramática]. His colours are bright like those of Persian miniature or Chinese porcelain, and if we penetrate no farther into the world he has created, we must admit its superficial charm. The timid must be content with this charm and naturally, since colour must be organised, it is a charm of form as well; but below the surface is the irrational world of free fancy. Everyone must grant Miró the sensibility of a supreme artist: there are paintings of his which leave this sensibility so naked and obvious, that only the aesthetically blond can refuse to respond pictures in which a single sensitive line explores a field of pure colour, tracing, as it were, the graph of the artist’s acutest point of sensibility, registering the seismographic disturbances of a mind exposed to the assaults of all the senses.››
A continuación Read admite la dificultad de escribir sobre el surrealismo y Miró porque falta un vocabulario de términos artísticos que revele sus incontables matices de su mundo imaginario y su transgresión de lo tradicional y convencional:
‹‹Of the irrational appeal of Miró’s art, as of all surrealist art, I do not think it is yet possible to write with any precision. Criticism has not yet invented the necessary vocabulary. (...) In any case, the question of symbolic significance is secondary, in Miró’s paintings no less than in Alice in Wonderland. We may discover, when we know more about the pre-conscious and unconscious workings of the mind, that some form of symbolism evoked by the artist is a powerful re-inforcement of the aesthetic appeal of the picture. But in our present state of psychological ignorance I think it would be safer to limit ourselves to the aesthetic question. We can affirm, on the evidence of experience and tradition, the legitimacy of irrational forms of art: we can then, without prepossessions of a rational kind, accept and enjoy the art of someone so endowed with all the necessary virtues and faculties as Joan Miró.›› [Read. Joan Miró. “Cahiers d’Art”, v. 9, nº 1-4 (1934): 52; inglés.].


Es autor de importantes libros como Arte y sociedad (1936, 1966), Surrealismo (1937), Historia de la pintura moderna (1959, trad.1988), La escultura moderna. Breve historia. 1994 (1989 inglés), Al diablo con la cultura (Ahimsa en español, 2000), y monografías sobre Moore (1944), Klee (1948) y Arp (1968). Ganó el Premio Erasmus en 1966.

Fuentes.
Internet.

Libros.
Durozoi, Gérard. History of the surrealist movement. 2002 (1997): 700.
Gale. Dada & Surrealism. 1997: 343.
Michel Remy, en Biron; Passeron. Dictionnaire Géneral du Surréalisme et de ses environs. 1982: 352.

Artículos.
Read, H. Joan Miró. “Cahiers d’Art”, v. 9, nº 1-4 (1934): 52; inglés.
Malet. En torno al surrealismo en Inglaterra. “La Vanguardia” (20-II-1981).

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